Symboli 2

 

turhia sanoja kirjoitan

täältä saarestani            kuolemattomia

miten muuten minut voitaisiin tuomita

kuolemaan        arvaan

 

kirjoitan kliseitä keisarin

vanhoista vaatteista

muotihuoneiden suureksi kauhuksi

ne eivät koskaan tunnusta historiaansa

yrittävät pelastaa nahkansa

myymällä sen kalliisti             keisarille

 

viite: http://runotorstai.blogspot.fi/2015/04/363-haaste.html

 

Mainokset

3 responses to “Symboli 2

  • runopasanen

    Tämän syntyyn vaikutti ehkä tuo Heikkisen Saaran kommentti ed. runosta, ja hänen runonsa.

    Tykkää

  • mehtäsielu

    Mielenkiintoinen tuo kysymys, milloin sanasta tulee muutakin kuin sana, lauseesta muutakin kuin lause, miloin se on symbloli, milloin klise, milloin myytti ja miten se palaa sieltä takaisin omaan itseensä pelkäksi sanaksi ja pelkäksi lauseeksi.
    Runossa kivasti käytetty hyväksi vanhoja symboleita ja tarinoita ja lentäviä lauseita, muokattu niitä uudeksi ja käytetty taitavasti vastakohtia. Ja näin saatu aivan uusi tarina, nykyaikainen satu tämänpäivän elämästä, kuluttamisesta ja kuolemattomuudesta. Hieno lopetus; keitä ovatkaan tämän päivän keisarit!

    Tykkää

    • runopasanen

      Esim. politiikka, lähtökohtaisesti, tähtää hyvään elämään. Sen symboli (meillä) on ”hyvinvointiyhteiskunta”. Kun sitä toistetaan laidasta laitaan, se kuluu kliseeksi. Yksittäisissä tapauksissa se näyttäytyy myös onttona käsitteenä vailla sisältöä. Myös myytti siitä on tullut päätellen siitä, että sen sisältöön on niin vaikea puuttua, vaikka siihen aikojen kuluessa olisi kertynyt hyvinvoinnin kanssa ristiriidassa olevia aineksia. Siinäpä onkin haastetta miten ”hyvinvointiyhteiskunta” palautetaan sisältöön, joka ei sodi itseään vastaan (esim. luukutuskyykyttämisen olennainen vähentäminen perustulon tms. avulla).

      Kiitos ajatuksia virittävistä kommenteistasi. Yhteiset symbolit kai aina ovat jossain määrin kuluneita, siis kliseitä. Runonkirjoittaja voi tietysti kehittää oman symbolistonsa, josta tavallinen lukija ei hevin pääse kärryille ja joita kriitikot (sikäli kuin heitä nykyisin on erotuksena mielipiteiden laukojista) sitten analysoivat kritiikeissään.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: